Zundalands hetaste samtalsämne

Just nu är skavsår det hetaste samtalsämnet i Zundaland. Ett antal zessor är drabbade av olika anledningar och suprise suprise tillhör jag inte en av dem, thank god!

Vi har alla olika erfarenheter av skavsår men jag ser mig själv som lite av en expert. Jag har hunnit experimenterat en del genom åren och funnit det som passar mina hälar bäst.


Så här ser min läkningsprocedur ut:

Toffel-perioden: Skavsåren är öppna och upplevs ”blöta”. Använder zinkpasta flera gånger under dagen för att torka ut såren. Helst låter jag såren läka med tiden men ibland går inte det (läs: pga. träningar och matcher) och då är det dags för compeedprioden... 



Compeed-perioden: Startar först när såren blivit torra och för att inte få alltför mkt tryck direkt på såren använder jag Compeed. Ett tips är att köpa skumgummiplattor på Apoteket och sätta runt omkring såren (över compeeden) för att undgå trycket. Många har jobb som gör det svårt att gå runt i tofflor hela dagen och då underlättar plattorna enormt.


Camillas inköp idag, kanske dags att skaffa personlig sponsor... =)

Dubbla plattor- perioden: Vid träning är det dubbla skumgummiplattor som gäller för att få bort trycket mot såret. Tejpa gärna foten lite för att undvika att plattorna rör på sig i skorna.

Smärttröskeln är olika hos oss människor så antingen biter man ihop eller så kastar man in handduken…it´s up to you! =)

Ps. Lite onödigt vetande: den främsta orsaken till att jag missat träningar genom åren är pga. skavsår.

/Garpen

Något att tillägga?

Kommenatera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0