Halvsäsongskrönika ur Garpens ögon

Nu är första halvan av säsongen gången och det närmar sig ett nytt år och nya matcher. Jag har satt ihop lite tankar och egna åsikter om serien, matcher, domare mm.


Första halvans roligaste match: Helt klart matchen borta mot Huddinge IK, trots förlusten. Matchen hade allt; två jämna lag, snygga mål, spänning, hårt (men inte fult, bortsett från Kirrans lilla besök på Huddingesjukhus) spel, hyffsat mycket folk och matchvinnare.


Riktigt tråkigt: Att Falu Ungdom använder sina elitseriespelare i flertalet matcher, känns inte riktigt som att "rätt" lag vinner varje match. Man kan ju fråga sig om det är för att hålla laget kvar i serien eller om Falun bara behöver "lufta" sin spelare. Fast det senare förslaget verkar rätt ologiskt när de spelat med både sin A-lagskapten och en av de spelare som ligger i toppen av den interna skytteligan i A-laget. Min åsikt...riktigt tråkigt!


Skönaste hallgolvet:
Sala silverstadens golv var gjort för mig, vilka skott man fick på. Ljuset är speciellt men man kom in i det fort och då känns plötsligt allt annat ljus skumt :)


Jag är förvånad... Vi har knappt haft fjolårets domar-par (Caroline och Jennie) i mer än 2 matcher tror jag, en stor skillnad från förra säsongen...lite tråkigt faktiskt för jag tycker dem är bra.


I like: det fysiska spelet som tillåts i de flesta matcherna. Det är mer slita och kämpa i år och nivån på spelet har höjts därför är det också roligare att spela matcher där domarna låter oss spelarna få göra upp på planen...keep up the good work! 

  

Precis som jag trodde: De 5 lag som ligger topp 5 i tabellen just nu, är precis de lag jag anade skulle befinna sig där och de är även de lag jag tror kommer att göra upp om segern.


Total glädje: Att mina vingar Wester & Anneli ligger med i toppen av den totala poängligan. Man bör notera att de flesta lagen har en spelare i toppen medan Zunda har två stycken, hör inte till vanligheterna. Jag tror att försäsongens träningar har gett resultat, det är inte bara Wester & Anneli som gör poäng utan många är med och producerar, en riktigt bra styrka vi har i år.


Segertåget: 6 raka segrar blev det sedan tog det stopp, lite synd faktiskt men det är bara att starta segertåget igen...tut, tut!


Efter varje torsdagsträning: "-Å händerna på täcket tjejer"


Skönaste segern: Varje år samma sak, bortamatchen mot Spiders...inte minst i år med flera gamla Spiderstjejer i laget. Jag njöt av varje sekund och tackar återigen Anneli för sin osjälviska spelstil.


Bästa division 1 serien? Jag vågar nästan, utan att ha kollat på en enda div1-match i någon av de andra tre serierna, påstå att division 1-Östra är den tuffaste. Inte nog med att serien har många spelare med elitseriemeriter, det kryllar av duktiga unga spelare. Spelmässigt går det snabbare än något av de tidigare åren jag spelat division 1och alla spelare känns bättre på alla sätt. Jag kanske har fel...men jag tror faktiskt inte det!

  

Halvårets "coach fight" (muntligt i press/hemsida): Svennar utalade sig innan Sala-matchen att Zunda är det bäst fysiskt tränade laget denna säsong i Östra-serien och som bevis hade han testresultaten av Zundazessorna från sommaren fram till matchen. Salas tränare förstod inte hus Svennar kunde uttala sig om en sådan sak, hur fasiken visste han vad Sala-spelarna gjort för resultat....ja du Svennar, hur visste du det?

Kan ju tilläggas att vi vann matchen med 3-2 efter att Sala inte orkat 60 låååånga minuter.

  

Hur är det möjligt? Varje säsong är det något som sker i matcherna., kan vara att vi släpper in mål vid frislag hela tiden, alltid ligger under efter första perioden, alltid lyckas vända stora siffror och vinna matcherna. I år har vi i nästan varje match släppt in ett mål inom loppet av 2 minuter...pang 1-0 i baken. Man kan ju alltid hoppas att julskinkan har gjort sitt och det istället är vi som scorar första målet snabbt.  


Bra grund: Årets upplägg med allt ifrån träning till coachning är annorlunda från tidigare säsonger och jag tycker vi skapat oss en bra grund som vi kan bygga vidare på. Allt har känts bra, vi har fått förklarat för oss vad som gäller och alla har haft en chans att visa att man verkligen vill lira. Bredden i laget har varit en av våra styrkor under första halvan och jag tror att fler zessor kommer visa framfötterna under andra halvan.


Tränarna och träningarna: Jag har nog aldrig haft så skoj under en försäsong och första halvan som i år. Att träna under hela sommaren var en klockren idé och vi zessor hann aldrig tröttna eftersom det bjöds på nya övningar och tester genom hela perioden. Första halvan av säsongen har varit som en resa för oss spelare, jag personligen har lärt mig mer om träning och testresultat än jag någonsin trodde var möjligt. Vi har nästan gått en kurs utan att vara medvetna om det.
Kombinationen Mange Svennar har varit klockren på alla sätt och vis. Båda bjuder på sig själva och har fått laget att vilja träna hårdare och mer än någonsin tidigare. Att båda dessutom har enorma kunskaper kring träning, tester och resultat gör ju inte saken sämre.


Första halvårets måsten: Pulsklocka, hopprep, vattenflaska och klubba.


Första halvårets grej: Alla olika smeknamn som skapades eller vad sägs om Plipp, Plupp, My, Härskaren, Ready & Story för att bara nämna några.


Min egen insats under första halvan: Ja, jag ska inte klaga, det blir bättre och bättre och det känns bättre och bättre ju längre säsongen går. Jag har fått en annan roll på planen i år och för varje match som går känns den mer rätt än någonsin, det gäller bara att förstå varför jag agerar som jag gör. Som jag sagt ett fler talet gånger denna säsong...så länge mina vingar fortsätter att producera poäng, vet jag att jag har gjort mitt jobb.


Jag hoppas...att serien avgörs i sista matchen, under de sista minuterarna...

jag

//Garpen som inte har många timmar kvar på år 2007

Något att tillägga?

Kommenatera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0